خانه / سواد رسانه ای / کارگاه آشنایی با فرصت های رسانه ای

کارگاه آشنایی با فرصت های رسانه ای

مجموعه ۲۳ کارگاه در موسسه باقرالعلوم گرگان با تدریس مهندس قرایی مسئول بسیج رسانه استان  با موضوع آشنایی با فرصت های رسانه ای برگزار گردید و رده های سنی شرکت کننده در این جلسات از سنین ابتدایی_راهنمایی_دبیرستان_دانشگاهی و والدین(مادران)بودند

مهندس قرایی: امروزه جدای از آسیب‌هایی که از ناحیه رسانه‌های غربی متوجه خانواده است، مشکلاتی در خانواده‌های مسلمان داریم که به دلیل عدم آشنایی با اصول اسلامی است. بنابراین در بحث خانواده اسلامی، باید به آفت‌ها و آسیب‌ها توجه جدی نشان داد.

من در اینجا می‌کوشم تا به چند پروژه رسانه‌ای در غرب در ارتباط با الگویی که از زن ارائه می‌شود، ‌اشاره کنم. این پروژه‌ها از طریق رسانه‌های غرب یا غرب زده متوجه زنان مسلمان شده است. بالا رفتن آمار طلاق در پایتخت‌های کشورهای اسلامی و نیز گسترش زندگی‌های مجردی از جمله این زنگ خطرهاست. اکنون ببینیم که پروژه رسانه‌های غربی در ارتباط با ارائه الگوی زن چیست؟ در رسانه‌های غربی و غرب زده زنان را در ۲مسابقه کور یعنی مسابقه زنان با زنان و در دلربایی از مردان و مسابقه زنان با مردان در خشونت‌ورزی وارد کرده‌اند. این دو پروژه به شدت در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شوند.

در پروژه مسابقه زنان با زنان، اصالت دادن به جاذبه جنسی و در مسابقه دوم (زنان با مردان) اصالت دادن به الگوهای مردانه است. جالب اینجاست  که هر دو پروژه مرد محور است و عنصر جنسیت بر انسانیت غلبه دارد. در این پروژه، هدف به محاق بردن الگوی زنانه و تطبیق دادن آن با خصلت‌های بد مردانه (خشونت) است.

پروژه‌ دیگری که در همین راستا در رسانه‌های غربی و غرب زده دنبال می‌شود، شبیه‌سازی و یکسان‌سازی زنان و مردان است. در این وضعیت زنان خود را با کلیشه‌های رایج مردان مطابقت می‌دهند. در این پروژه هم، مردانگی اصل قرار می‌گیرد و زنان در حال کپی‌برداری از مردان هستند. رسانه‌های ملی در جهان اسلام هم همین الگوها را بومی کرده ولی به لحاظ تکنیکی به طور ضعیفی مطرح می‌سازند.

در پروژه دیگر این دسته از رسانه‌ها، مسابقه زنان با مردان مطرح می‌شود. این پروژه‌ها در رسانه‌های جهان هست و به عنوان عوامل رشد زن مطرح می‌شوند.

در اسلام زن و مرد باید در سایه انسانیت و ایمان تعریف شوند. همسان‌سازی زنان و مردان و وادار کردن آنها در مسابقه با مردان؛ یعنی سنگین کردن کفه مردانه و آن هم خصلت‌های بد مردانه و این به معنای سلب حق متفاوت بودن از زن است. از این رو در رسانه اسلامی باید از حق زن بودن زن و متفاوت‌بودن آن با مرد سخن رود. البته این متفاوت بودن باید تعریف شود و نتایج افراطی از آن گرفته نشود.

در پروژه رسانه‌ای غرب، پروژه دیگری هم هست که می‌توان از آن به عنوان پروژه چهارم در ارتباط با زنان نام برد و آن تضعیف عشق و محبت در خانواده است. غربی‌ها با دامن‌زدن به امری به نام رقابت اقتصادی در خانواده، مفاهیم‌ زیبای اعتماد، عشق و فداکاری را از میان برده‌اند و آنها را به رقابت بدل کرده‌اند. اینگونه است که رابطه عشق‌آمیز میان مرد و زن تبدیل به رابطه‌ای خشک و بازاری می‌شود. اینجاست که خدمت، خیانت جلوه داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*