امروزه ما گریزی از رویارویی با رسانهها و پیامهای رسانهای نداریم .
فناوریهای نوین ارتباطی وضعیتی را فراهم ساختهاند که افراد در کمترین زمان با کمترین هزینه، پیامهای تولیدی خود را بصورت جهانی انتشار میدهند.
این امر ما را با پدیدهای به نام “سرریز اطلاعات” رو به رو ساخته است. سر ریز اطلاعات وضعیتی است که در آن، درزمینه یکموضوع، بیش از اندازه اطلاعات موجود است .
اینپدیده میتواند موجب اضطراب وسردرگمی افراد و ناتوانی در تصمیمگیری در انتخاب یا صرف نظر کردن از همه یا بخشی از اطلاعات شود. از سوی دیگر رسانهها هم در رقابت با یکدیگر ، در ارائه انبوهی از اطلاعات، سعی در استفاده حداکثری از فنون اقناع برای جذب ما دارند.
در این حالت اگر مهارت انتخابگری را نیاموخته باشیم به آنچه جذابتر و قانع کننده تر و نه لزوما مورد نیاز و مفیدتر است، جذب ، و گاه با استفاده از آن وابسته میشویم.
این وابستگیها گاهی چنان پیش میرود که به ” اعتیاد رسانه ای” منجر میشود.